מערכות הינע לאופניים

בימים האחרונים החלה להסתובב ברשת שמועה כי שימנו, הגדולה ביצרניות מערכות הינע לאופניים, עומדת לשחרר מערכת אולטגרה אלקטרונית. אם הידיעה הזו תפסה אותכם בוהים בחוסר הבנה לגבי הסינית שכתובה כאן – הרי שההמשך מיועד לכם. 
לא ניכנס לפירוט הסטורי של מערכות ההילוכים השונות, האבולוציה שלהן והמשקלים השונים – אלא התייחסות קצרה לנקודת ההשקפה שלנו לנושא.
נקפוץ לסוף ונאמר שמערכות אלקטרוניות הן העתיד. לא העתיד הרחוק, אלא הקרוב מאד.
שלוש המערכות העליונות בהיררכיה של שימנו הן (מהפשוט למתוחכם) מערכת 5700 (הידועה בתור 105), מערכת 6700 (אולטגרה) ומערכת 7900 (דורה אייס). ההבדלים באיכות המערכות ובמחירן נובע בעיקר מהמשקל של המערכת ומהחומרים ממנה היא עשויה. נכון להיום, מבחינה מכנית, המערכות עובדות בצורה זהה מבחינת המשתמש. טיול אופניים מאורגן בצפון איטליה.
בסיומו של מסע שנמשך מספר שנים, וכלל תחרות מטאפורית עקובה מדם בין שימנו לקמפנילו המתחרה האיטלקית, הציגה שימנו לראשונה לציבור הרחב מערכת אלקטרונית אינטגרלית בה חיווט אלקטרוני ופקודות חשמליות מחליפות מנגנון מכני ומשיכה של כבלים.
המערכת שנקראת Dura Ace Di2 system -Digital Integrated Intelligence היא למעשה המערכת הילוכים המתוחכמת והיעילה ביותר שקיימת כיום בשוק.
המערכת כוללת  שיפטרים אלקטרוניים, מעבירים (קדמי ואחורי), יחידת שליטה וכמובן… סוללה.
לא ניכנס כאן לפירוט טכני כיצד עובדת המערכת, אך כן אגע במספר שאלות נפוצות בהן אני בדרך כלל נתקל.
השיפטרים הם למעשה לחצנים אלקטרוניים. נגיעה בכפתור אחד מעלה הילוך, ובכפתור שני מורידה הילוך. פשוט.
למערכת יש מנוע זעיר על המעביר הקדמי ומנוע זעיר על המעביר האחורי. ספק הכוח היא סוללה קטנה שגודלה קצת יותר מקופסת גפרורים ומסוגלת לספק כוח לכ-3000 ק״מ. הסוללה היא כמובן נטענת באמצעות מטען שמגיע עם הערכה, וזמן הטעינה הוא בין שעה לשעה וחצי. במילים אחרות רוכב די רציני אשר רוכב כמאתיים ק״מ בשבוע יצטרך להטעין את הסוללה כל 3.5 חודשים. לא רע!
הסוללה בדרך כלל מורכבת מתחת לאחד ממחזיק הבקבוק על השילדה, אך כיום ניתן למצוא יותר ויותר שלדות שמגיעות עם הכנה מיוחדת לסוללה ולמערכת כולה.
יחידת השליטה מיועדת לשתי מטרות: הראשונה – באמצעותה מכניסים את המערכת למצב של כיוון הילוכים. השניה – נורת חיווי לגבי מצב הסוללה שמראה לנו מצב של סוללה טעונה, סוללה חצי טעונה, סוללה רבע טעונה ומצב של ״חמודה, אל תשאלי. אני תקוע עם האופניים. יכולה לאסוף אותי?״
למערכת יש מעביר קדמי חכם. לא חכם. גאון. המעביר הקדמי לא נותן לך להיות במצב של הצלבת הילוכים, כלומר מצב בו השרשרת משפשפת את המעביר. המעביר מקזז את עצמו באופן אוטומטי בהתאם למצב של השרשרת ומבטיח עבודה חלקה לגמרי בכל הילוך בו הרוכב בוחר להיות.
המערכת כמובן עמידה לחלוטין למצבי מזג אוויר שונים לרבות אבק וגשם. למעשה מנסיון אישי אני יכול לציין שהמערכת עובדת טוב יותר מכל מערכת אחרת במיוחד כאשר מזג האוויר אינו מיטבי.
אז מה הבעייה? אם הכל כל כך מוצלח למה לא כולם קונים? פשוט – המערכת יקרה. מרבית האנשים לא ישקיעו במערכת הילוכים סכום של אופניים טובים.
וכאן אנו חוזרים לפיסקה הראשונה. אם אכן המחיר ירד משמעותית והמערכת תהפוך להיות זמינה יותר לקהל רחב יותר – הרי שלא נמצא מישהו שירצה מערכת ״מיושנת״ כאשר הוא יכול לקבל מערכת חדישה יותר, יעילה יותר ואמינה יותר במחיר קצת יותר גבוה. אלא אם כן הוא רומנטיקן…

השחרור הצפוי של מערכת אלקטרונית ״עממית״ מראה לנו שהעתיד כבר כאן, ולא ירחק היום בו נשאל את עצמנו איך פעם היינו משתמשים במערכת שבה צריך למשוך כבלים