בחירת גלגלים לרכיבה ארוכה

אחרי השלדה, הגלגלים הם הגורם המשפיע ביותר על איכות ואופי הרכיבה. הגלגלים יכולים להוריד באופן משמעותי את תלאות הכביש והדרך ולאפשר לגוף לחסוך אנרגיה חשובה ביותר. בחירת הגלגלים והצמיגים האופטימליים עבורכם, צריכה להעשות ביחס למספר פרמטרים קריטיים:

  1. מסלול הרכיבה-מישורי, גבעות, או הררי. כבישים איכותיים, משובשים, או אפילו דרכים מרוצפות.
  2. התנאים– טמפרטורה, רוחות, גשמים
  3. הרוכב/בת– רוכב גדול וחזק או רוכב קטן וקליל. גלגל המתאים לאחד יכול להיות הדבר הגרוע ביותר לאחר.
  4. אופי הרכיבה-טיול, אימון, תחרות, וכדומה.

בחלקה הראשון של הכתבה אתמקד בגלגל בלבד ואתייחס אל המבנה והחומרים מהם הוא מורכב. נכון שההחלטה הסופית של בחירת החלקים תהיה שכלול של כלל המרכיבים והשיקולים אבל לצורך הדיון נדון בכל חלק בנפרד.

http://bonk.co.il/ 

חישוקים

החלק הראשון שבו נדון יהיה החישוק. הוא יהווה הבסיס ממנו נמשיך. כיום יש בשוק שפע של חישוקים. כרוכבים הגומעים מרחקים גדולים ביותר, לפעמים לבד, נצטרך להתייחס לנושא האמינות לפני נושא המשקל. חישוקי אלומיניום יהיו יותר אמינים מכיוון שמתכת יכולה לספוג מכות ולהתעוות הרבה לפני שהחישוק ישבר. אבל, וזהו אבל גדול, המשקל והאווירודינמיות הם בדרך כלל פחות טובים בחישוקי אלומיניום. נכון שיש חישוקי אלומיניום אווירודינמיים, אבל הם כבדים מאוד ביחס לחישוקים מקבילים מקרבון. נוסף על כך חישוק אלומיניום אווירודינמי יהיה פחות נוח לטווח הארוך מחישוק לא אווירודינמי מאלומיניום. הסיבה לכך הינה שבגלגל אלומיניום הרבה מבלימת הזעזועים נעשית ע"י החישורים. חישוק אווירודינמי הוא עמוק יותר, קשיח יותר, והשפיצים הדרושים לבניית הגלגל קצרים יותר. כלומר הגלגל שנקבל יהיה קשיח יותר עם יכולת בליעת וויברציות קטנה יותר. בסך הכל גלגלי אלומיניום יהיו גלגלי אימונים נהדרים. אמינות גבוהה, נוחות נהדרת, וכל זה במחיר יחסית נמוך מאוד.

חישוקי קרבון הם לדעתי הבחירה הטבעית ביותר לכל תחרות סבולת באשר היא. חישוקי קרבון מאפשרים לבנות גלגל אווירודינמי, נוח, וקל. כיום יש חישוקי קרבון עמידים ביותר עד כדי כך שחלק מקבוצות הפרו טור משתמשות בחישוקי קרבון במירוצים הנערכים על דרכים מאוד משובשות. יתרון נוסף של חישוקי הקרבון טמון בכך שהמבנה שלהם מקטין את הסיכוי לתקרים הנובעים מצביטת הצמיג אל החישוק (סנייק-בייט). בנוסף לשיפור בעמידותם ואמינותם של חישוקי הקרבון, הפרמטר החשוב יותר מבחינת הרוכב למרחקים הוא ספיגת המהמורות של חישוקי הקרבון. למעשה, בדיוק להיפך מבחישוקי אלומיניום, בחישוקי קרבון ככל שהחישוק עמוק יותר משתפרת ספיגת המהמורות. סיבי הקרבון הארוכים מקנים לחישוק את התכונה הנפלאה הזו.

אבל המבנה האווירודינמי יכול להפוך מיתרון משמעותי לחסרון גדול אצל רוכבים קלי משקל או בעלי יכולת שליטה מוגבלת באופניים. החישוק העמוק עלול להתנהג ברוחות צד כמו מפרש אשר משפיע לרעה על יציבות האופניים ועל ההיגוי. בדיוק בגלל זה חשוב לבחור בחישוק אשר יהווה "פשרה אידיאלית" בין אווירודינמיות ליציבות והיגוי.

חישורים (שפיצים/סיחים)

בחירת החישור, עוביו, צורתו, צורת השזירה, מספר החישורים, ואורכם, ישפיעו מאוד על אופיו של הגלגל. חישור בעל עובי משתנה הוא בגדר חובה לרוכב למרחקים. החלק הדק של החישור משמש כמעיין קפיץ הבולם את מהמורות הכביש ומשפר את אמינות הגלגל.

צורתו של החישור, עגול, אליפטי, או שטוח, חשובה אף היא. חשוב לשים לב האם מדובר בהשטחה של חישור עגול או בחישור בעל מבנה שונה באופן מובנה. שזירת החישורים היא נושא מורכב מדי מכדי להיכנס אליו בכתבה זו. טוב תעשו את תלמדו מעט את הנושא ותתייעצו עם בונה הגלגלים שלכם לגבי סוגי השזירה ומשמעותם.

צמיגים

הצמיג הנו אחד האלמנטים בעלי ההשפעה הרבה ביותר על איכות הרכיבה. צמיגי אימון הם לרוב חזקים ועבים יותר בכדי למנוע תקרים אולם הם גם פחות נוחים ונעימים. הצמיג צריך להיות בעל גמישות מבנית ועשוי מגומי רך מספיק בכדי לספוג את המהמורות. בשנים האחרונות מנסים יצרני הצמיגים למצוא את השילוב הנכון בין צמיג עמיד ונח העשוי מגומי רך יחסית. הם עושים זאת ע"י שימוש בחומרים מתקדמים ובניה בשכבות. אבל המשמעות המתבקשת הינה עליה במחירי הצמיגים. יש כיום בשוק צמיגים אמינים ביותר עם התנגדות גלגול נמוכה ונוחות נהדרת.

לחץ האוויר הרצוי ועובי הצמיג הם שני נושאים שנויים במחלוקת בקרב מרבית הרוכבים. צמיג רחב יותר יהיה נוח יותר מבלי שייפגע באכות הגלגול. רבים מהרוכבים נוטים להשתמש בצמיגים צרים המנופחים ללחץ אוויר גבוהה במקום בצמיג רחב המנופח ללחץ אויר נמוך. שתי האופציות יביאו לאותה תוצאה אבל השניה תהיה הרבה יותר נוחה לרכיבה.

עוד על צמיגים, לחץ אויר, והתנגדות לגלגול במאמר הבא.