איך לבחור גלגלים ואופניים

גלגל קלינצ׳ר – עליו מורכב הצמיג הרגיל בו משתמשים רוב רוכבי האופניים, היחידה מורכבת מהצמיג ופנימית שנכנסת מתחתיו ואותה מנפחים. במקרה של תקר החלפת הפנימית תהווה פתרון מספק.

גלגל טיובולר – בו הצמיג נדבק ישירות לחישוק המיועד ספציפית עבור צמיגי טיובולר. הפנימית תפורה בתוך הצמיג וביחד הם משתלבים ליחידה אחת. במקרה של תקר התיקון שונה ומחייב החלפת הצמיג.
לא מומלץ ולרוב לא ניתן להרכיב צמיג קלינצ׳ר על גלגל טיובולר או להיפך. הוויכוח בגין מה עדיף כבר מזמן יצר שני מחנות נפרדים הדוגלים בקנאיות כל אחד בבחירת הגלגלים שלו. כל אחד מספק טענות משכנעות ואצלנו הבלבול חוגג. עד לפני 20 שנה, הכף נטתה לכיוון גלגלי הטיובולר, לגלגלי הקלינצ׳ר היה חסר את המבנה והאיכות של הטיובולר הטוב ביותר, הם היו גרועים בפניות חדות, הגלגלים הרגישו כמו זוג בלוקים הקשורים לאופניים והתפנצ׳רו ללא סוף. היום הסיפור שונה לגמרי. המציאות הקיימת מסתכמת בגורמים כגון משקל, קושי בהחלפת צמיג, צביטות וכ״ו. הביצועים של שני הצמיגים כמעט וזהים וכשמרכיבים  אותם כראוי אין וויתור על משהו משמעותי מבחינת ביצועים. הכנת מסלול רכיבה בטוסקנה
מחנה הטיובולר

התנגדות הגלגול (crr-coeficient of rolling resistance) היא נמוכה יותר בגלל יכולת הצמיג להגיע ללחצים גבוהים יותר, מה שתורם למהירות. החלפת צמיג מהירה יותר (דבר שמחייב התנסות קודמת) ואין אפשרות לצבוט את הפנימית. גלגל הטיובולר לא צריך לתפוס את צמיג הקלינצ׳ר בצדי החישוק, מה שהופך את גלגל הטיובולר לקל בכמעט 100 גרם ונותן לו יתרון משקל משמעותי ביותר. הדבקה נכונה של צמיג הטיובולר יכולה לשפר את ה-Crr ב-0.0004, מה שיתן עוד יתרון משמעותי לגלגול הגלגל והמהירות (עוד על הדבקה ושיטות הדבקה בפירוט במאמרים הבאים) .

החיסרון הגדול של גלגל הטיובולר טמון בהחלפת הצמיג. בדיוק בגלל אותה ההדבקה שהזכרנו לפני רגע. הפעולה של הסרת הצמיג הדבוק יכולה להיות קשה ולפעמים אף בלתי אפשרית לאדם שלא התנסה בכך לפני כן. כמו כן, לאחר החלפת הצמיג ללא הדבקה מחדש נוצר חופש בצמיג ולקיחת פניות חדות הופכת למסוכנת. בימים חמים במיוחד, בכבישים שמאפיינים יותר את אירופה, האספלט הלוהט יכול להשפיע על ההדבקה ותיתכן אפשרות של החלקת הצמיג מהחישוק. אבל החסרון הגדול ביותר של הטיובולר הוא דווקא המחיר.
מחנה הקלינצ׳ר
מחקרים אחרונים מראים שה-crr של צמיגי וגלגלי קלינצ׳ר הוא נמוך מצמיגי טיובולר, דבר המאזן את יתרון המשקל, שקיים לגלגלי הטיובולר. ההחלפה של הצמיג אינה דורשת מאמץ ממי שיודע לבצע את התהליך. במקרה של פנצ׳ר מחיר הפנימית נמוך יותר ממחיר של צמיג טיובולר בסיסי .

מחנה ״בונק״
אליפות העולם באיש ברזל נוצחה 3 פעמים ברצף ע״י אישה, שהתחרתה על קלינצ׳רים. אותה טריאתלטית ניצחה גם את תחרות הטריאתלון באלפ-דואז. בחירת הגלגלים שלה היא לאו דווקא הטובה ביותר, אבל מראה שאפשר לבחור בבטחה בגלגלי קלינצ׳ר ולנצח בתחרות ברמה עולמית. לעומת זאת, 18 מתוך 20 המתחרים הראשונים באליפות העולם באיש הברזל ב-2010 בחרו להשתמש בגלגלי טיובולר במיוחד בגלל העובדה שרובם סבורים שקשה יותר לפנצ׳ר את צמיג הטיובולר.
בחירת הגלגל שלכם צריכה להתבסס על ההיכרות עם עצמכם ועל הצורה בה אתם רוצים להתחרות. את מה שיותר מתאים לכם תבחרו לפי ההבדלים שצוינו. מהירות החלפת הצמיג או הפנימית היא הגורם המגביל היחיד. מחקרים מעידים על כך שהחלפת טיובולר היא יותר מהירה ועשויה לקחת  אף פחות מדקה. בחירת הגלגלים היא מאד אינדבידואלית. אל תתפשרו על מה שהיה מספיק טוב לחברים שלכם או למקצוענים ובדקו שאתם יודעים לתפעל את הגלגלים בעצמכם, כיוון שההליכה ברגל לקו הסיום יכולה להיות ארוכה ומייאשת.